Op de rem in de natuur: een Zweeds recept tegen stress

De campagne The Swedish Prescription – waarin mensen worden aangemoedigd om Zweden voorgeschreven te krijgen, letterlijk rust krijgen als medicijn – vind ik briljant bedacht. En ik ben zelf het levende bewijs dat hij klopt. Deze zomer liep ik met mijn witte herder Sky zeshonderd kilometer van het Zweedse Sundsvall naar Trondheim in Noorwegen. Wekenlang stilte, wouden, heuvels, bergen, regen, zon, modder en ontmoetingen met pelgrims uit heel Europa.  Ja, fysiek ging ik soms volledig stuk – Sky wat minder – maar de reset in de natuur gaf mijn welzijn en zelfvertrouwen een enorme boost (lees ook: Als je blijft doorracen, valt straks alles stil).

Eigenlijk bewijst deze campagne wat we diep van binnen al weten: even gas terugnemen, even de natuur in, even nietsdoen – het is goed voor je. Maar we gunnen ons dat ‘even’ te weinig. Daarom vind ik het zo sterk dat The Swedish Prescription speels oproept om een ‘recept voor rust’ uit te printen en aan je huisarts te vragen: Schrijf mij alsjeblieft Zweden voor.

Een campagne met humor én een wetenschappelijke basis. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie verminderen ervaringen in de natuur stress, verbeteren ze je humeur, versterken ze cognitieve functies en verkleinen ze zelfs de kans op chronische ziekten. De wetenschap bevestigt dus wat onze intuïtie al wist.

Lef voor nieuwe ideeën – Bij mij werkte het. We liepen in de brandende zon bij 30 graden, door modder en stortregen met een gevoelstemperatuur van 2 graden. Soms was het letterlijk vallen en weer opstaan. Maar de stilte en schoonheid van de natuur deden hun werk. Mijn snerpende hoofdpijn, sinds mijn herseninfarct een bijna dagelijks gegeven, verdween.

En er ontstond ruimte. Nieuwe ideeën. Een plan om mij, naast communicatieprofessionals, ook te richten op mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel). Als ervaringsdeskundige én post-hbo opgeleide (wandel)coach wil ik onderzoeken hoe coaching in de natuur mensen kan helpen weer grip te krijgen op hun leven. Daarover binnenkort meer.

De hypernerveuze samenleving – Terug in Nederland voelde ik na een dag al het contrast. Zweden ademt rust. Niet voor niets kent de taal het begrip lagom dat staat voor ‘precies zo goed/veel als het zou moeten zijn’ oftewel een juiste balans, ook in het werk. In Nederland dendert alles maar door. Amper mijn rugzak en die van Sky uitgepakt las ik het onderzoek Op de rem! Voorbij de hypernerveuze samenleving van de Nationale Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.

De boodschap: stress en prestatiedruk maken mensen horendol en zetten de mentale gezondheid van de hele bevolking onder druk. En de raad wijst niet alleen naar individuen, maar juist ook naar overheden, bedrijven, welzijns- en onderwijsinstellingen en het maatschappelijk middenveld om er wat aan te doen.

Sommige organisaties hebben dat al begrepen. Zo geven consultancybureau &samhoud en softwarebedrijf AFAS hun medewerkers, mede dankzij AI, elke vrijdag vrij met behoud van salaris. De resultaten bij &samhoud spreken boekdelen: +12 procent medewerkerstevredenheid, +37 procent mentale rust, +28 procent persoonlijke effectiviteit en +17 procent meer sollicitanten.

Zelf in actie komen – Maar twee zwaluwen maken nog geen zomer. En daarom hoop ik dat communicatieprofessionals niet wachten tot hun werkgever of eigen leidinggevende iets verandert. We hebben een prachtig, maar ook veeleisend vak. We schakelen continu tussen strategie, data, creativiteit en empathie. En juist daardoor zit ons hoofd vaak zó vol, dat we vergeten te voelen wat er werkelijk toe doet. Dus waarom wachten?

Kijk eens kritisch naar je ontwikkelplan en je persoonlijke doelen. Durf verder te kijken dan standaardopleidingen die vooral helpen om hoger te klimmen. Gun jezelf een investering in rust en reflectie. Je hart knapt ervan op. Je hoofd ook. En uiteindelijk ook je organisatie. Gun jezelf om buiten even stil te staan, dan hoor je binnen veel beter wat er echt toe doet.

De wetenschap weet het al – Ik heb het deze zomer opnieuw ervaren: als je gaat lopen, verandert alles. Niet alleen omdat het letterlijk ruimte geeft, maar ook omdat lichaam en geest in een ander ritme komen. Daarom ontstaan in de natuur nieuwe perspectieven. Psycholoog Ruth Ann Atchley toonde aan dat mensen na vier dagen in de natuur (zonder technologie) tot 50% beter presteren op creatieve taken. Onderzoeker Yoshifumi Miyazaki ontdekte dat al na 15 minuten in een bos het stressniveau significant daalt.

Gun jezelf de rust – je hoofd, je hart en je organisatie varen er wel bij.

En weet ook dat ik graag help om die balans te vinden met mijn coaching in de natuur.

# Leestip: Anna Brones (2017) Leef Lagom; Het Zweedse geheim voor een gelukkig leven. Uitgeverij Kosmos.

# Luistertip: Spotify podcast met coach en auteur Inger Rietman. Over opkomen voor jezelf. Over gezond egoïsme en assertiviteit. Jezelf centraal stellen in een wereld die steeds meer van je vraagt.

 

Andere newsroom items